بایدها و نبایدهای ایمپلنت دندانی
نوشته شده توسط : جی دی ایمپلنت

بایدها و نبایدهای ایمپلنت دندانی


ميله اي از جنس تيتانيوم که به شکل ريشه دندان فرم داده شده، قرار است نقش ريشه دنداني را بازي کند که از دست داده ايد. دنداني به نام ايمپلنت که قرار است در لثه شما جاگذاري شود و با مراقبت شما، تا پايان عمر جاي خالي دندان از دست رفته تان را بازي کند. 
    اين پايه تيتانيومي شامل دو جزء بدنه ايمپلنت و پايه پروتز است. بدنه ايمپلنت طي جراحي در داخل استخوان فک قرار مي گيرد و پايه پروتزي بعد از طي دوران ترميم روي آن سوار مي شود. 
     
    چه کساني مي توانند دندان بکارند؟ 
    کساني که يک يا چند دندان يا تمام دندان هاي خود را از دست داده اند و به عبارتي کاملابي دندان هستند، مي توانند از مزاياي کاشت دندان بهره ببرند. نکته مهم اين که ايمپلنت دنداني مي تواند به عنوان يک تکيه گاه براي دندان هاي از دست رفته عمل کند. پس نيازي به تراش دندان هاي مجاور(روش سنتي بريج) وجود ندارد و در مورد افراد کاملابي دندان سبب افزايش گير و ثبات دندان مصنوعي و راحتي در جويدن و صحبت کردن فرد مي شود. فراموش نکنيد که فرد مناسب اين کار کسي است که سلامت دهاني و سلامت عمومي مطلوبي داشته باشد. بر اين اساس، وجود بافت هاي لثه اي سالم و عاري از عفونت، کميت و کيفيت استخوان قابل قبول و بهداشت دهاني خوب براي موفقيت و ماندگاري ايمپلنت ضروري است. در صورت رعايت اصول استاندارد براي جايگذاري ايمپلنت و رعايت درمان هاي نگهدارنده، مدت زمان ماندگاري ايمپلنت محدوديتي ندارد. 
     
    چه کساني نمي توانند دندان بکارند؟ 
    افراد در حال رشد، کساني که سابقه سکته قلبي در شش ماه گذشته را دارند يا افرادي که عفونت حاد کنترل نشده دارند، همچنين معتادان به الکل و مخدرها از انجام ايمپلنت بر حذر مي شوند. البته بيماري متابوليک استخوان، نقص سيستم ايمني و اختلالات رواني شديد نيز براي انجام کاشت دندان محدوديت به وجود مي آورد. 
     
    از تخصص دندانپزشک تان مطمئن شويد 
    درمان ايمپلنت يک درمان تيمي است که از سوي متخصصان جراحي يعني جراح لثه يا فک و صورت و متخصص پروتز انجام مي شود. دندانپزشکان عمومي نيز با گذراندن دوره هاي خاص مي توانند موارد ساده و غيرپيچيده را انجام دهند. بيمار بايد از تخصص و مهارت دندانپزشک خود آگاهي داشته باشد. متاسفانه هم اکنون بعضي از دندانپزشکان غيرمتخصص و غيرمتعهد با گذراندن دوره هاي کوتاه مدت تئوري و عملي و دريافت مدرک غيرمعتبر به درمان بيماران متقاضي ايمپلنت اقدام مي کنند که به عوارض و مشکلات جبران ناپذيري براي بيمار منجر مي شود. 
     
    کاشت دندان؛ يک جراحي پرهزينه 
    هزينه ايمپلنت هاي دنداني بستگي به نوع ايمپلنت يعني جنس و خصوصيات آن، شرکت واردکننده و کشور سازنده اش دارد. همچنين در صورت نياز به درمان هاي اضافي مانند پيوند استخوان يا جراحي سينوس و نيز درجه تخصص پزشک عمل کننده، هزينه کاشت دندان تا اندازه اي افزايش خواهد يافت. متاسفانه بيمه درماني هزينه اي براي کاشت دندان پرداخت نمي کند البته چند سالي است که بعضي از بانک ها و اداره ها بخشي از هزينه ها را تقبل مي کنند. 
     
    ايمپلنت هاي دنداني، مراقبت ويژه مي خواهد 
    نبايد فراموش کرد که درمان هاي نگهدارنده که شامل روش هاي بهداشتي مناسب و ويزيت هاي دوره اي منظم تحت نظر دندانپزشک متخصص مي شود براي بررسي سلامت بافت نرم و سخت اطراف ايمپلنت ضروري است. 
     
    ايمپلنت، از جنسي سازگار با بدن 
    ايمپلنت از ماده اي به نام تيتانيوم ساخته شده که ماده اي بسيار سازگار با بدن است. ميزان موفقيت ايمپلنت بيشتر از 95 درصد و احتمال پس زدن آن بسيار نادر است. در واقع ايمپلنت متفاوت از پيوند اعضاي بدن مثل کليه، ريه و... است که احتمال پس زدن آن از سوي سيستم ايمني وجود دارد و فقط در موارد معدودي ممکن است مشکلاتي نظير عفونت، فشار بيش از حد و تحليل استخوان سبب شکست درمان و خارج شدن ايمپلنت شود. 
     
    جراحي ايمپلنت، محدودتان نمي کند 
    روز عمل جراحي ايمپلنت، استراحت و اجتناب از فعاليت هاي سنگين ضروري است، اما مرخصي روز بعد از عمل بستگي به تعداد ايمپلنت، وسعت جراحي يا احتمال وجود پيوند سينوس يا پيوند استخوان دارد، جراحي ايمپلنت در بيشتر موارد، براي تداوم فعاليت شخص محدودکننده نيست. 
     
    اگر ايمپلنت انجام نشود
 
    خالي بودن جاي دندان سبب حرکت دندان هاي مجاور و مقابل به سمت ناحيه بي دنداني مي شود که سبب به هم خوردن رديف دندان ها، ايجاد گير غذايي، بروز بيماري لثه و اختلال در جويدن و زيبايي مي شود.




:: برچسب‌ها: برند ایمپلنت,مرکز ایمپلنت,کاشت دندان,کلینیک ایمپلنت ,
:: بازدید از این مطلب : 17
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 23 دی 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: